💉 Health

Take extra precautions during Ramadan: HMC

حمد الطبية تقدم نصائح للجمهور للوقاية من الحوادث المرورية..

Doha: Hamad Medical Corporation’s (HMC) Hamad Injury Prevention Program (HIPP), the community outreach arm of the Hamad Trauma Center, has issued advice on how to stay safe during the holy month.

“Ramadan is a special time of the year during which Muslims are reminded to concentrate on their faith, practice self-control, and show compassion to others,” said Dr Hassan Al Thani, Head of the Hamad Trauma Center.

“Ramadan presents its own unique challenges as people adjust to a new routine, and these challenges have the potential to increase the risk of injury. Traditionally, we have seen a rise in the number of trauma admissions during Ramadan due to motor vehicle crashes, but the risk of injury at home may also be increased during this time,” added Dr Al Thani.

“We encourage everyone to take extra precautions during Ramadan, whether they are at home, at work, or traveling around Qatar, so that we can all enjoy this important time of year safely,” said Dr Al Thani. Fasting can affect people’s ability to concentrate, especially during the first few days of Ramadan when they are adjusting to their new routine. It is therefore important that people pay extra attention when driving, operating machinery or using potentially harmful household items such as knives and gas cookers.

“A key factor contributing to the increase in motor vehicle crashes, and therefore subsequent injuries, comes when people drive without due care when trying to reach their destination to break their fast at Iftar,” said Dr Aisha Fathi Abeid, Assistant Director of the Hamad Injury Prevention Program.

“For this reason, we ask that people allow extra time to reach their destination so that they are not rushing to get to the place where they will break their fast. As always, the single most important action you can take to protect yourself in a vehicle is to wear a seatbelt at all times. If you are not in the habit of regularly wearing your seatbelt, we encourage you to use Ramadan as the time to begin this good habit,” added Dr Abeid. The Hamad Injury Prevention Program has advised people take precautions on roads and at home to avoid accidents.

قال الدكتور حسن آل ثاني مدير مركز الإصابات والحوادث في مؤسسة حمد الطبية —، إنَّ مؤسسة حمد الطبية شهدت في مواسم رمضانية سابقة ارتفاعاً ملحوظاً في حالات الإصابة سواء الناجمة منها عن حوادث مرورية أو حوادث يتعرّض لها الناس في منازلهم، حيث ان الصيام قد يؤثّر على القدرة على التركيز، خاصةً خلال الأيام الأولى من الشهر الفضيل ومن الضروري أخذ المزيد من الاحتياطات والتدابير اللازمة للوقاية من الإصابات الناجمة عن الحوادث المرورية وغيرها من مسببات الإصابات مثل تشغيل الآلات والمعدّات واستخدام الأدوات الخطيرة في المنازل مثل السكاكين ومواقد الطبخ”.

من جانبها أشارت الدكتورة عائشة فتحي عبيد — مساعد مدير برنامج منع الحوادث والإصابات في مؤسسة حمد الطبية — إلى أن من أهمّ مسببات الحوادث المرورية وما ينجم عنها من إصابات خلال شهر رمضان عدم التزام السائقين بقواعد الحيطة والحذر أثناء القيادة ومحاولتهم الوصول إلى وجهاتهم في الموعد المحدد للإفطار، ولهذا السبب فإننا ندعو السائقين إلى بدء رحلتهم قبل الإفطار بوقت كافٍ لتجنّب القيادة بسرعة وتهوّر وما قد ينجم عن ذلك من إصابات، ومن أهم الاحتياطات الواجب اتخاذها للوقاية من الإصابات الناجمة عن الحوادث المرورية التزام السائقين والركاب باستخدام حزام الأمان، وبالنسبة للأشخاص الذين لم يعتادوا استخدام حزام الأمان في السيارات فإن شهر رمضان يعدّ فرصة لتبنّي هذه العادة الحميدة.

وحول النصائح التي يقدمها مركز الحوادث والإصابات في مؤسسة حمد الطبية للوقاية من الإصابات الناجمة عن الحوادث المرورية والحوادث المنزلية، للوقاية من الإصابات الناجمة عن الحوادث المرورية، التزام السائقين والركاب باستخدام حزام الأمان في السيارات في جميع الأوقات، بدء الرحلة قبل الإفطار بوقت كافٍ لتجنّب القيادة بسرعة وتهوّر وما قد ينجم عن ذلك من إصابات والالتزام بالحدود القصوى للسرعة على الطرق.

عدم القيادة عندما يكون السائق مشتت الانتباه أو تحت وطأة التعب والنعاس، والامتناع عن استخدام كلّ ما يشغل مستخدمي الطرق من سائقين ومشاة ويشتت انتباههم مثل استخدام الهاتف الجوال، علماً بأن إدارة المرور تؤكّد أن استخدام مثل هذه الأجهزة يعدّ من أهم مسببات الحوادث المرورية في دولة قطر، ويتعيّن على المشاة استخدام المسارات المخصصة لكل منهم على امتداد وتقاطعات الطرق، وعدم السماح للأطفال باللعب في الطرق وفي مواقف السيارات في المناطق السكنية خاصة في ساعات الليل، تجنّب ركن السيارات بطريقة تعوق حركة المرور خاصة بالقرب من المساجد وأماكن التجمّع في المناسبات الاجتماعية، محاولة الانتهاء من عملية التسوّق في وقت مبكّر تجنّباً للقيادة في ساعات الذروة خلال شهر رمضان وعطلة العيد.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X