additional reading tokyo hot busty aubrey kate on massage table. european babe gets licked. phim heo angelina valentine tattooed vixen. http://desigirlsfuckvidz.com

💉 Health

Sidra Medicine to study autism risk factors to build long-term national resource

مركز سدرة يبني قاعدة بيانات وطنية شاملة لمرض التوحد

DOHA: Sidra Medicine, a specialty children’s, young people and women’s healthcare organisation and member of Qatar Foundation (QF), will begin a programme aimed at creating a long-term National Resource for Autism Spectrum Disorder (ASD) research.

The research will focus on both environmental and molecular risk factors for autism in Qatar, ushering in a new era of scientific research that is customised for the region.

The study, titled The Baraka-Qatar (baraka is the Arabic word for blessing, carrying the dual cultural connotations of ‘may the quest to study ASD in Qatar attain blessing’ and that ‘all children, regardless of developmental challenges, are a blessing’), is a four-year programme that aims towards building a national resource for the advancement of knowledge of Autism in Qatar.

The Baraka study, which is based on a multidisciplinary analysis of clinical and genomic data, will support the diagnosis, therapy and treatment for children with ASD in Qatar. It will start with clinical research in collaboration with Dr Madeeha Kamal, an attending physician with the Adolescent Medicine team at Sidra Medicine.

Dr Khalid Fakhro (pictured), Director of Human Genetics at Sidra Medicine, who is leading the study, said, “The rising prevalence of autism had made it the subject of research attention worldwide. Given Sidra Medicine’s unique positioning as both a children’s specialist hospital and state of the art research institution, we will be leading the first effort of its kind in Qatar — to build a national clinical and bio-sample resource to serve the local autism community.”

The study will be conducted in an academic collaboration with the Hospital for Sick Children (SickKids) in Toronto Canada; an organisation currently leading the way in researching the genetics of Autism. Through this collaboration, autism research in Qatar will additionally benefit from SickKids’ partnership with the Autism Speaks MSSNG Whole Genome Sequencing Project (MSSNG) — a ground-breaking open-science based collaboration platform between Autism Speaks, Google and the research community.

Professor Stephen Scherer, Director of the Centre for Applied Genomics, SickKids and Research Director of the MSSNG project, said, “Autism affects people worldwide. For us to fully understand it, we need to study families worldwide. The new genomic data from the QNRF-funded Baraka study will help researchers in Qatar, and many others globally.”

أعلن مركز سدرة للطب، عضو مؤسسة قطر للتربية والعلوم وتنمية المجتمع والمتخصص في تقديم الرعاية الصحية للنساء والأطفال، إطلاقه مشروعًا بحثيًا طموحًا يهدف إلى بناء قاعدة بيانات شاملة لمرض التوحد في دولة قطر. سيركز المشروع البحثي على العوامل البيئية والجينات الجزيئية المسببة للتوحّد في قطر، مسطرًا بذلك فصلًا جديدًا في مجال البحوث العلمية التي تُجرى خصيصًا لتلبية احتياجات المنطقة.

ينطلق المشروع تحت اسم دراسة “البَركَة – قطر”، و الذي يهدف على مدار 4 أعوام لبناء قاعدة وطنية شاملة تحوي بيانات اكلينيكية وجينومية لدراسة التوحد بأساليب الطب الدقيق الحديثة. واُختير هذا الاسم لتعزيز المفهوم بأن جميع الأطفال هم بركة ونعمة من الله بغض النظر عن الصعوبات التنموية التي تواجه بعضهم. وسيسهم المشروع، الذي يعتمد على إجراء تحليل متعدد التخصصات للبيانات السريرية والجينومية، في دعم تشخيص الأطفال المصابين بالتوحد في قطر ووصف العلاج وتقديم أنسب أنواع الرعاية لهم.

وتعليقًا على المشروع قال الدكتور خالد فخرو، مدير علم الوراثة البشرية في مركز سدرة للطب والمشرف على هذه الدراسة: “الانتشار المتزايد للتوحّد جعل هذا المرض محلًا للبحث والدراسة في أنحاء العالم. وانطلاقًا من مكانتنا الفريدة كمستشفى متخصص للأطفال ومؤسسة بحثية على أعلى مستوى، قررنا أن نتولى زمام المبادرة في قطر بإطلاق هذا المشروع الأول من نوعه في البلاد، فهدفنا بناء مصدر وطني يضم بيانات سريرية ونماذج حيوية تخدم المصابين بمرض التوحد في قطر. وفور الانتهاء من المشروع، نأمل أن تتحول نتائجه إلى مرجع للبحوث المتعلقة بالتوحد في المنطقة والعالم”.

ستُقام الدراسة في إطار تعاون أكاديمي مع مستشفى “SickKids” في تورنتو بكندا، وهو المستشفى الذي يقود الجهود البحثية العالمية المتعلقة بجينات التوحد. وبموجب هذا التعاون، سيستفيد مركز سدرة للطب أيضًا من شراكة مستشفى “SickKids” مع مشروع تسلسل الجينوم الشامل “MSSNG” التابع لمؤسسة “Autism Speaks ” وهي منصة مبتكرة للتعاون المشترك بين ” Autism Speaks” وجوجل والمجتمع البحثي.

من جانبه، قال البروفيسور، ستيفن شيرار، مدير مركز الجينوم التطبيقية بـ مستشفى “SickKids” ومدير البحوث بمشروع “MSSNG” إن “التوحد مرض يصيب الناس في مختلف أنحاء العالم. ولكي نفهم هذا المرض جيدًا، نحتاج لدراسة العائلات المختلفة حول العالم. وستساعد البيانات الجينومية الجديدة، التي سيجمعها مشروع “البركة – قطر” البحثي الممول من الصندوق القطري لرعاية البحث العلمي، الباحثين في قطر وفي أنحاء أخرى من العالم”.

بحوث سريرية

وسيستهل المشروع عمله بإجراء بحوث سريرية تُجرى بالتعاون مع الدكتورة مديحة كمال، الطبيبة المعالجة في فريق طب المراهقين في مركز سدرة للطب. وفي هذا الصدد، أوضحت الدكتورة مديحة كمال: “نؤمن بأهمية اتباع نهج شامل في تقديم العلاج والرعاية لمرضانا المصابين بالتوحد وتقديم خدمات متعددة لكل من الأطفال والعائلات. ويشمل ذلك تقييمات التشخيص الشاملة وتوصيات العلاج وجلسات التوعية التي نُطلِع خلالها العائلات على أفضل الأساليب لدعم أطفالهم.

وأضاف الدكتور خالد فخرو: “ما كان لهذا المشروع أن يرى النور لولا الدعم المتواصل الذي تقدمه لنا مؤسسة قطر، وكذلك البنية التحتية العالمية التي يمتلكها مركز سدرة للطب لخدمة مجال الجينوم والتي تهدف إلى المساهمة في تحقيق رؤية قطر الوطنية للجودة والدقة في مجال الرعاية الصحية. لقد نجحنا في إطلاق مشروع “البركة” أيضًا بفضل المنح التي حصل عليها مركز سدرة للطب من الصندوق القطري لرعاية البحث العلمي، وكذلك الدعم السخي المقدم من شركة ماس القابضة و بنك قطر الدولي الإسلامي”.

وافتتح مركز سدرة للطب عيادته الداخلية في 14 يناير 2018، وبدأ مؤخرًا في استقبال الأطفال الذين يتم إحالتهم من المستشفيات الخاصة، بالإضافة إلى طلبات الإحالة الواردة من مؤسسة حمد الطبية والمراكز الصحية التابعة لمؤسسة الرعاية الصحية الأولية. وسيفتتح مركز سدرة للطب قسم طوارئ الأطفال في منتصف عام 2018. وحتى موعد الإعلان الرسمي عن افتتاح القسم، ينبغي التوجه في حالات طوارئ الأطفال إلى مراكز طوارئ الأطفال في الدولة لضمان تلقي الرعاية في الوقت المناسب.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

wild fingering with love tunnel fucking.website
free xxx
sextop yaela vonk and kyla.

Back to top button