Technology😎 LifeStyle

Qatar ranked second in Global Mobile Engagement Index

قطر تحتل المرتبة الثانية في المؤشر العالمي للتفاعل مع تكنولوجيا الهاتف النقال

DOHA: Qatar is first among Arab countries and second in the world, behind only South Korea, in terms of engagement with mobile services and applications for a second year in a row, revealed a report by GSMA Intelligence.

As per the report, Qatar reached the highest score 6 on the GSMA Global Mobile Engagement Index (GMEI). This is due to the high usage, particularly for messenger and VoIP applications where Qatar ranked highest in the world.

“The result of the report is firmly in line with Qatar National Vision 2030 strategic goal of enabling the development of a sustainable digital society in the State of Qatar, and it is an outcome of our keenness to ensure that all consumers in Qatar have access to a broad range of high quality and reliable telecommunications services.

“I would like to thank the Qatari service providers, consumers and stakeholders for supporting the nation’s vision and for their contribution to reach such high levels of digital engagement throughout the country,” said Minister of Transport and Communications, H E Jassim bin Saif Al Sulaiti.

“This indicator does not only look towards Qatar’s leadership in technological infrastructure development, but also it includes users development and their high ability to use and deal with modern technology,” said Mohammed Ali Al Mannai, President of CRA.

The report indicates that more than 50 percent of phone owners in Qatar use at least once per month mobile Internet communication (voice and video calls), social networking and entertainment as playing games, watching online video or listening to online music.

The results also show that up to 49 percent of all phone owners in Qatar use at least once per month digital commerce like purchasing goods online or financial services, like transferring money or paying utility bills.

GMEI is based on the usage patterns of 50,000 adult survey respondents across 50 countries in 2017, and it helps interpret engagement levels among smartphone and non-smartphone owners across an array of use cases and services, 26 mobile use cases were monitored in 10 categories; traditional communication, Apps, Mobile Internet communication, navigation, Internet, lifestyle, financial services, social networking, entertainment, digital commerce.

احتلت دولة قطر المرتبة الأولى عربيا والثانية عالميا بعد كوريا الجنوبية من حيث تفاعل المستخدمين لخدمات وتطبيقات الهاتف النقال، وذلك للعام الثاني على التوالي، وفق التقرير الصادر عن رابطة شركات تشغيل الاتصالات المتنقلة “GSMA”.

وكشف التقرير أن دولة قطر وصلت إلى أعلى المستويات بتسجيلها 6.0 نقطة في المؤشر العالمي لاستخدام الهواتف المتنقلة نظرا لارتفاع عدلات الاستخدام، خاصة فيما يتعلق باستخدام تطبيقات المحادثات والاتصال عبر الإنترنت والتي تحتل فيها دولة قطر المرتبة الأعلى في العالم، بحسب الدراسة.

وقال سعادة السيد جاسم بن سيف السليطي وزير المواصلات والاتصالات، إن نتائج هذا التقرير تدعم أحد الأهداف الاستراتيجية لرؤية قطر الوطنية 2030 والمتمثل في تطوير مجتمع رقمي مستدام، وتعد هذه النتائج حصيلة السعي والحرص الدائم على دعم توفير خدمات متميزة ومتنوعة وعالية الجودة لجميع المستهلكين في دولة قطر.

وتقدم سعادته بالشكر إلى جميع مقدمي خدمات الاتصالات في الدولة والمستهلكين وأصحاب المصلحة على دعمهم لهذه الرؤية الوطنية ومساهمتهم في تحقيق هذه النتائج بوجود مستويات عالية من الاستخدام الرقمي في كافة أنحاء الدولة.

وبحسب بيان صادر عن هيئة تنظيم الاتصالات، قال سعادة السيد محمد علي المناعي رئيس الهيئة إن هذا المؤشر لا ينظر فقط للتطور التكنولوجي في البنية التحتية وريادة الدولة بهذا المجال، وإنما يشمل تطور المستخدمين وقدرتهم العالية على استخدام التكنولوجيا الحديثة والتعاطي معها.

ويشير تقرير “GSMA” إلى أن أكثر من 50 في المائة من أصحاب الهواتف المتنقلة في دولة قطر يستخدمون على الأقل مرة واحدة في الشهر أحد مجالات الاتصال عبر الإنترنت الجوال، إضافة إلى استخدام مواقع التواصل الاجتماعي والجوانب الترفيهية على الإنترنت.. كما أظهرت النتائج أن أكثر من 49 في المائة من أصحاب الهواتف المتنقلة في دولة قطر يستخدمون أحد مجالات التجارة الرقمية مرة واحدة على الأقل في الشهر.

ويعتمد المؤشر العالمي للتفاعل مع تكنولوجيا الهاتف النقال على دراسة أنماط استخدام 50000 شخص بالغ شملهم الاستطلاع في 50 دولة خلال العام الماضي، الأمر الذي ساعد على تحديد مستويات الاستخدام للأشخاص الذين يمتلكون هواتف ذكية والذين لا يمتلكونها، وذلك من خلال دراسة مجموعة من حالات الاستخدام والخدمات، فقد تم رصد 26 حالة استخدام للهاتف المتنقل في 10 فئات هم: الاتصالات التقليدية، التطبيقات، الاتصال عبر الإنترنت الجوال، الملاحة، الإنترنت، نمط الحياة، الخدمات المالية، شبكات التواصل الاجتماعي، الترفيه، التجارة الرقمية.

وتمثل رابطة “جي إس إم إيه” مصالح الشركات المشغلة للاتصالات المتنقلة في جميع أنحاء العالم، وتقوم بجمع ما يقارب 800 من شركات الاتصالات المتنقلة في العالم مع أكثر من 300 شركة في منظومة الاتصالات المتنقلة الأوسع والتي تشمل الشركات المصنعة للهواتف والأجهزة الجوالة وشركات البرمجيات ومزودي المعدات وشركات الإنترنت، بالإضافة إلى المنظمات التي تعمل في قطاعات صناعية ذات صلة.

كما تشرف الرابطة على تنظيم فعاليات رائدة في القطاع مثل “المؤتمر العالمي للجوال” و”المؤتمر العالمي للجوال شنجهاي” والمؤتمر العالمي للجوال في الأمريكيتين وسلسلة مؤتمرات “موبايل360”.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X