additional reading tokyo hot busty aubrey kate on massage table. european babe gets licked. phim heo angelina valentine tattooed vixen. http://desigirlsfuckvidz.com

💉 Health

Pregnant and breastfeeding women advised to consult their doctor before fasting

“حمد الطبية” توصي الحوامل والمرضعات باستشارة الطبيب قبل الصوم

Doha: To avoid complications, pregnant and breastfeeding women who are fasting during the Holy Month of Ramadan are advised to watch for unusual symptoms. Pregnant and breastfeeding woman who have not sought medical advice prior to starting their fast are also advised to consult their doctor if they have questions about whether fasting is right for them.

Dr Salwa Abuyaqoub, a Senior Consultant for Obstetrics and Gynecology at Women’s Wellness and Research Center says pregnant and breastfeeding women are advised to consult with their physician and undergo a general health check before fasting. She also highlighted the importance of keeping the lines of communication open during the month, especially if a woman or her baby are experiencing unusual symptoms.

She says women who have been deemed fit to fast while pregnant should rest frequently throughout the day and ensure they receive the correct nutrients and calories when breaking their fast each evening. “Women should also ensure they consume up to three liters of water between Suhoor and Iftar and avoid sweets and other sugary snacks which are usually consumed after Iftar,” she added.

Dr. Amal Abu Bakr Arbab, Lactation Consultant and Lead for the Baby-Friendly Hospital Initiative at Women’s Wellness and Research Center also agrees that it is important for breastfeeding women to consult with their physician prior to fasting. She says while it is advisable to speak with one’s doctors before Ramadan begins, women should not hesitate to talk to their healthcare team throughout the month, especially if they start to feel unwell.

“It is highly recommended that women exclusively breastfeed their babies for at least six months. Therefore, women with newborns are advised not to fast. Mothers of older babies who have already been weaned onto supplementary food in addition to their mother’s milk can fast because scientific evidence proves that fasting for 24 hours or less will cause very little change to the amount of breast milk produced and its composition,” she said.

Dr Arbab explained that fasting may cause fatigue and dehydration (especially during hot weather and long fasting days) which will impact a woman’s ability to breastfeed effectively. “To maintain a continuous flow of milk and ensure breastfeeding is a success, women should be physically and mentally prepared, keep cool, eat healthy food, drink enough fluids, get at least two hours of rest prior to feeding their baby and ensure an average of eight hours of sleep each night,” she highlighted.

دعت مؤسسة حمد الطبية السيدات الحوامل والمرضعات الصائمات للانتباه إلى العلامات والأعراض الصحية غير العادية التي تطرأ عليهن أثناء الصيام وذلك لوقاية أنفسهن من المضاعفات المترتبة عن هذه الأعراض. كما توصيهن باستشارة الطبيب للتأكد من قدرتهن على الصيام والإجابة على استفساراتهن قبل اتخاذ القرار بأداء فريضة الصوم.

وفي هذا السياق، شدّدت الدكتورة سلوى أبو يعقوب، استشاري أول طب النساء والولادة في مركز صحة المرأة والأبحاث على ضرورة استشارة المرأة الحامل أو المرضع للطبيب وخضوعها لفحص طبي عام قبل الشروع في الصيام، فضلاً عن أهمية التواصل معه بشكل منتظم طيلة الشهر الفضيل لاسيما في الحالات التي تعاني فيها هي أو طفلها من أعراض صحية غير عادية.

وقالت الدكتورة أبو يعقوب لا شك أن العديد من النساء الحوامل يؤدين فريضة الصيام بشكل آمن خلال شهر رمضان الكريم، إلا أنه لا ينصح من الناحية الطبية أن تصوم السيدات الحوامل اللاتي يعانين من مشاكل صحية أثناء الحمل مثل السكري وارتفاع ضغط الدم. ففي الحالات التي يُصنّف فيها الحمل كحالة عالية المخاطر، يمكن للصيام أن يلحق ضرراً بالحامل أو جنينها.

وأضافت الدكتورة سلوى أنه يتعين على الحامل التي تصوم أن تأخذ قسطاً من الراحة بين الحين والآخر خلال النهار مع الحرص على تناول الأطعمة المغذية والسعرات الحرارية الكافية عند الإفطار، وشرب نحو ثلاث لترات من الماء ما بين فترة الإفطار والسحور وتجنب الحلويات والوجبات الخفيفة المحلاة التي غالباً ما يتناولها الناس بعد الإفطار في رمضان.

ــ ضرورة مراجعة الأخصائيين

وبدورها تؤكد الدكتورة أمل أبو بكر أرباب، استشارية الرضاعة الطبيعية ومسؤولة مبادرة المستشفى الصديق للطفل في مركز صحة المرأة والأبحاث، على ضرورة استشارة السيدة المرضع للطبيب قبل المباشرة بالصيام، حيث إنه من المستحسن مراجعة أحد أخصائيي الرعاية الصحية قبل بداية شهر رمضان والبقاء على اتصال مباشر معه طيلة الشهر الفضيل لا سيما في حال إصابتها بمضاعفات صحية.

وأوضحت قائلة من الموصى به أن تقتصر الأم على الرضاعة الطبيعية في تغذية طفلها حتى عمر ستة أشهر على الأقل، لهذا تُنصح المرضعات اللواتي أنجبن أطفالهن حديثاً ويعتمدن على إرضاعهن طبيعياً بشكل كامل بعدم الصيام. أما بالنسبة للأطفال الأكبر سناً والذين قد بدأوا بتناول طعام آخر بالإضافة إلى حليب الأم، فقد يسهل على أمهاتهن الصيام. وتشير الدراسات إلى أن الصيام لمدة 24 ساعة أو أقل يتسبب بتغييرات بسيطة على كمية إنتاج الحليب ونوعيته.

وأضافت الدكتورة أرباب أن الصوم يتسبب بحدوث التعب ونقص السوائل في الجسم خاصة في فترات الصيف نتيجة طول فترة الصيام مما يؤثر على قدرة الأم على الإرضاع بشكل جيد وقالت: “حرصاً على إدرار كمية وافية من الحليب، ينبغي على الأم الاستعداد لذلك من الناحية الجسدية والنفسية وعدم التعرض للطقس الحار قدر الإمكان وتناول الطعام الصحي وشرب كميات كافية من الماء وأخذ قسط من الراحة لمدة ساعتين قبل إرضاع الطفل، إضافة إلى النوم لمدة ثماني ساعات خلال الليل”.

وبدوره أوصى الدكتور محمد إلياس خان، استشاري الرضاعة الطبيعية في قسم النساء والولادة بمستشفى الخور المرأة المرضع التي تصوم بالانتباه إلى أي من العلامات والأعراض التي قد تؤثر سلباً على صحتها. وقال: “في حال لاحظت السيدة المرضعة التي تصوم أي نقص سريع في وزنها يوازي كيلوغراماً واحداً بالأسبوع مثلاً، وشعرت بالصداع أو العطش الشديد أو الدوار أو حدوث تغيرات على لون البول بحيث أصبح داكناً، يتعين عليها التوقف عن الصيام على الفور”.

وشدد الدكتور خان على أهمية مراقبة الأم لرضيعها والانتباه إلى أي تغيرات أو مشاكل صحية قد تظهر عليه وتشير إلى عدم حصوله على التغذية اللازمة مثل البكاء الشديد وعدم التبول بشكل متكرر وتغير لون الإخراج إلى لون مائل للأخضر ونقص الوزن، لافتاً إلى ضرورة مراجعة طبيب الأطفال على وجه السرعة في حال لاحظت الأم ظهور أي من هذا العلامات على طفلها.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

wild fingering with love tunnel fucking.website
free xxx
sextop yaela vonk and kyla.

Back to top button