🇶🇦 DOHA

Push for local products: ‘Qatari Potatoes Festival’ launched

البلدية تطلق مهرجان البطاطا المحلية الأول

DOHA: To promote local agricultural products, the Ministry of Municipality and Environment represented by the Agricultural Affairs Department yesterday launched ‘Qatari Potatoes Festival’ at Lulu Hypermarkets at Al Gharrafa.

The three-day event of the exclusive product launch of Qatari potatoes being organised by the Ministry of Municipality and Environment in collaboration with Arab Qatari Agricultural Production Company (QTFA) to provide all-time-high demand vegetable, potatoes, to the consumers at competitive prices.

The festival is part of a programme of the Ministry to provide platforms to local farmers to market their products at major shopping complexes. The festival is being organised within the initiatives launched by the Ministry to support to local farms to increase the products in a bid to achieve self-sufficiency in agricultural production, said Adil Al Kaldi, Assistant Director of the Agricultural Affairs Department at the Ministry.

Speaking to the media on the sideline of the event, Al Kaldi said that so far four local farms are producing potatoes and some more farms are intended to begin producing potatoes. He said that the local farmland and climate are favourable to produce potatoes.

Regarding the demands of local potatoes, Al Kaldi said that Qatari potatoes are giving tough competition to the imported ones in term of quality and prices.

The production of potatoes at the farms of Arab Qatari Agricultural Production Company (QTFA) reached 2.5 tonnes in a day, said Al Nubi Salem Al Marri, Director General of QTFA.

Speaking on the quality of Qatari potatoes, Al Marri said that local products are better than various varieties of imported potatoes. He said that the experience of QTFA in producing potatoes is encouraging other farmers to produce potatoes as this vegetable was not earlier on the priority list of Qatari farms.

Regarding the harvest, Al Marri said that the company produced about 20 to 30 tonnes of potatoes in a hector that is an average compared to other countries of the world. He noted potato production is not expensive as it required less work force.

Local agricultural products are on high demand at Lulu Hypermarkets as currently the share of local agricultural products at the market increased to about 75 percent, said Mohamad Rashid Al Hashmi, Manager of Lulu Hyper Market, Al Gharrafa branch.

“We received 676 tonnes farm fresh local vegetables including tomatoes, cucumbers, cabbages, egg plants and capsicums among many others during past two months,” said Al Hashmi.

Regarding the local potatoes, Al Hashmi said that Lulu Hypermarkets offered three tonnes of Qatari potatoes at competitive prices, which is attracting pretty good number of customers due to better quality.

By Sanaullah Ataullah / The Peninsula

أطلقت وزارة البلدية والبيئة، اليوم مهرجان البطاطا القطرية، بمشاركة عدد من المنتجين المحليين. ويهدف المهرجان إلى خلق منصة تسويق جديدة لمساعدة أصحاب المزارع على طرح منتجاتهم في أكبر المجمعات التجارية بالدولة.

وأوضح السيد عادل الكلدي – مساعد مدير إدارة الشؤون الزراعية بوزارة البلدية والبيئة، أن الهدف من إطلاق مهرجان البطاطا هو التعريف بالمنتج الوطني، علاوة على توفير منصة تسويق للمنتجين المحليين، مشيرا إلى دور مثل تلك الفعاليات في زيادة الإنتاج من خلال توفير فرص التسويق المباشر.

ولفت الكلدي في تصريحات صحفية، على هامش المهرجان، إلى وجود 4 مزارع تنتج محصول البطاطا حاليا في قطر، مشيرا إلى الاتجاه نحو زيادة عدد تلك المزارع خلال الفترة المقبلة؛ نظرا للنتائج الإيجابية الملموسة التي حققها المزارعون في هذا الإطار.

وبين الكلدي تقديم أشكال متنوعة من الدعم للمزارعين في هذا الإطار من خلال توفير المدخلات الزراعية، إضافة إلى تنوع فرص التسويق التي تعمل على توفيرها وزارة البلدية، بالتعاون مع العديد من الجهات ذات العلاقة.

وأكد العمل على توفير منصات تسويق جديدة تشمل بقية المجمعات التجارية، منبها إلى وجود خطة تستهدف استمرار إنتاج المحاصيل الزراعية على مدار العام.

وشدد الكلدي على أن البيئة القطرية مؤهلة لإنتاج البطاطا، مشيرا في السياق ذاته إلى أن المنتج المحلي من البطاطا يعد منافسا قويا لنظيره المستورد من حيث الجودة والسعر.

وبدوره، ذكر السيد النوبي سالم المري، رئيس القطاع الزراعي بشركة حصاد، مدير عام الشركة العربية القطرية للإنتاج الزراعي “قطفه”، أن إنتاج حصاد اليومي من البطاطا يصل إلى 2.5 طن يوميا، موضحا أن جودة المنتج تفوق المستورد.

ولفت المري إلى أن تجربة حصاد في إنتاج البطاطا يعد محفزا لبقية المزارع للتوجه إلى إنتاج هذا المحصول الذي لا يعد أولوية للمزارع القطري، مشيرا إلى أن زيادة المساحات الزراعية كان سببا مباشرا وراء إنتاج أنواع جديدة من المحاصيل.

* البيئة القطرية

وأشار المري إلى أن إنتاجية الهكتار من البطاطا تتراوح بين 20 و 30 طنا، موضحا أن تلك الإنتاجية توضح أن البيئة القطرية مؤهلة لإنتاج مثل هذه المحاصيل غير المكلفة.

ومن جهته، ذكر محمد رشيد الهاشمي، مدير اللولو فرع الغرافة، أن دعم المنتجات المحلية يعد أولوية لدى اللولو، مشيرا إلى أن المنتج الزراعي المحلي يمثل 75% من حجم المعروض حاليا في اللولو، مقارنة بـ 25 % سابقا.

وأضاف “وقد استقبلنا 676 طنا من المنتجات الزراعية المحلية خلال شهرين تتوزع على 9 منتجات زراعية منها: الطماطم، والخيار، الملفوف، الفلفل، الباذنجان، الزهرة”.

* جودة عالية

وأرجع الهاشمي الاعتماد على المنتج المحلي للجودة العالية التي يتحلى بها والسعر المنافس له، مما جعله الخيار الأول للمستهلكين، مشيرا إلى زيادة حجم المنتجات المحلية المعروضة بشكل مستمر.

وفيما يتعلق بالبطاطا، أوضح الهاشمي أن محصول البطاطا المحلي يعد الأفضل حاليا من حيث الجودة والسعر على الرغم من تواجده في السوق للمرة الأولى، مشيرا إلى عرض 3 أطنان من البطاطا المحلية وسط إقبال من الجمهور.

وكشف الهاشمي عن الإعداد لإطلاق مهرجان لتسويق المنتجات المحلية، بالتعاون مع وزارة البلدية قبل حلول شهر رمضان المبارك، مؤكدا أن المنتج المحلي ساهم في استقرار الأسعار وتوازنها.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
X