🇶🇦 DOHA

Occupational Safety & Health Conference on April 28

منظمات دولية تشارك في «السلامة المهنية»

DOHA: Giving top priority to the health and safety of workers, the Ministry of Administrative Development, Labor and Social Affairs has announced the Second Occupational Safety and Health Conference in collaboration with Hawkama Center on April 28.

The conference aims at promoting the understanding about the health and safety of workers at workplace in Qatar, said Head of International Labor Relations Department at the Ministry of Administrative Development, Labour and Social Affairs Faisal Al Shuaibi at a press conference here yesterday.

He said the conference will be held under the theme of ‘Safety and Health of Workers First’, on the occasion of World Day for Safety and Health at Work (SafeDay) adding that the occupational safety and health awards will be distributed during the conference to companies who have good performance on this matter.

Al Shuaibi said that many international organizations and entities will participate in the conference, starting with the ILO, Building and Wood Workers’ International (BWI) as well as other organizations specialized in occupational safety and health.

In addition, speakers from Qatar and outside will participate in the sessions, Al Shuaibi added. Speaking to The Peninsula, Al Shuaibi said that local companies are complying with the occupational safety and heath rules.

He also appreciated the role of major companies and institutions like Supreme Committee for Delivery and Legacy, Qatar Foundation, Qatar Rail and Public Works Authority (Ashghal) in this regards.

With regard to safety in the workplace, Al Shuaibi said that the reports to the ministry indicated that the accidents at the workplace were very low adding that Qatar is moving forward towards more precautionary measures for the safety of workers at construction sites.

He added that the labor inspection department represented by the occupational safety and health department, works on consolidating the concept of health and safety at the workplace, The labor inspection department is keep conducting regular and surprise inspections and run awareness campaigns, to ensure the safety and heath of workers at worksites and labor accommodation, he added.

Quality and Safety Manager at Ashghal, Eng Khaled Al Emadi said the conference is important to strengthen the occupational safety and health of workers in the State of Qatar and to benefit from all local and international experiences and expertise.

The Building and Wood Workers’ International (BWI) announced its participation in the conference.

أكد السيد فيصل الشعيبي مدير إدارة علاقات العمل الدولية بوزارة التنمية الإدارية والعمل والشؤون الاجتماعية، أن دولة قطر تولي اهتماماً كبيراً بسلامة العمال وتوفير بيئة عمل صحية وسليمة، من خلال وضع تشريعات للسلامة والصحة المهنية ضمن قانون العمل القطري رقم 14 لسنة 2004 والقرارات الوزارية المنفذة له، وذلك بغرض تعزيز مفهوم الصحة والسلامة في أماكن العمل داخل الدولة.

أضاف خلال مؤتمر صحافي عقد أمس للإعلان عن تفاصيل المؤتمر الثاني للصحة والسلامة المهنية، المقرر يوم 28 من الشهر الحالي تحت شعار «سلامة وصحة العمال أولاً»، أن قانون العمل ألزم المنشآت باتخاذ التدابير الوقائية للسلامة والصحة المهنية في جميع أماكن العمل، وتوفير بيئة عمل صحية وآمنة.

وأشار إلى أن منظمات وهيئات دولية عديدة ستشارك في المؤتمر وعلى رأسها منظمة العمل الدولية ومنظمة البناء والأخشاب، إضافة إلى منظمات أخرى معنية بالسلامة والصحة المهنية، كما يشارك في الجلسات متحدثون من داخل البلاد وخارجها.

ولفت الشعيبي إلى أن وزارة التنمية الإدارية والعمل والشؤون الاجتماعية التي تعقد هذا المؤتمر للسنة الثانية على التوالي، ستضع موضوع السلامة والصحة المهنية في قمة اهتماماتها للسنوات المقبلة في ظل استمرار إنجاز مشاريع البنية التحتية، خصوصاً بعد أن انتهت الدولة من سن قوانين وإجراءات حماية حقوق العمال، مشيراً إلى جوائز السلامة والصحة المهنية التي ستوزع خلال المؤتمر على الشركات التي لديها سجل ممتاز في هذا الصدد.

وبخصوص السلامة في أماكن العمل، أكد «الشعيبي» أن التقارير المتوفرة لدى الوزارة تشير إلى أن الحوادث في أماكن العمل متدنية للغاية، مشدداً على أن قطر تمضي قدماً نحو مزيد من الإجراءات الاحترازية لسلامة العمال في مواقع الإنشاءات.

ونوه الشعيبي خلال كلمته أن إدارة تفتيش العمل، ممثلة في قسم السلامة والصحة المهنية، تعمل على ترسيخ مفهوم الصحة والسلامة في مواقع العمل من خلال التفتيش الدوري والمفاجئ وحملات التوعية والإرشاد، وذلك للحد من مخاطر بيئة العمل والحوادث والأمراض المهنية، ولضمان توفير الرعاية الصحية للعمال وإعداد السكن الملائم الخاص بهم.

خالد العمادي:

نطبّّق معايير صارمة حفاظاً على سلامة العمال

أكد المهندس خالد العمادي مدير الجودة والسلامة بهيئة الأشغال العامة «أشغال»، أهمية المؤتمر لتعزيز منظومة السلامة والصحة المهنية للعمال في دولة قطر، والاستفادة من جميع التجارب والخبرات المحلية والدولية.

وأشار إلى منظومة الصحة والسلامة العمالية في دولة قطر، وبنودها الصارمة في الحفاظ على سلامة العامل، مضيفاً: «لدينا نظام متكامل للسلامة والصحة المهنية، ونطبق معايير صارمة في هذا الجانب، ونقيّم المشاريع باستمرار، لتلافي أي نواقص، أو ثغرات، مع الاستمرار في التوعية والتثقيف لجميع الجهات عبر ورش تدريبية طوال العام ومع مختلف الجهات».

ونوه العمادي بأن المواصفات القطرية ذات الصلة بالسلامة المهنية من أنجح المواصفات الخليجية؛ لأنه يتم تحديثها باستمرار، وتأخذ بعين الاعتبار الخبرات المستفادة من مختلف المشاريع المنفذة في قطر.

الاتحاد الدولي لعمال البناء:

نهج قطر في حماية العمال «مشرّف»

أعلن السيد أمبت يوسن -الأمين العام للاتحاد الدولي لعمال البناء والأخشاب- في بيان تم توزيعه خلال المؤتمر، عن مشاركة الاتحاد في المؤتمر بما يعزز جهود تعزيز الصحة والسلامة المهنية للعمال في جميع أنحاء العالم. وأضاف خلال البيان: «من المناسب أن تحتفل قطر بيوم العمال الدوليين والعاملين، ونادراً ما رأينا السلطات العامة تضع أولوية واضحة للتحسين السريع لظروف السلامة والصحة لعمال البناء»، كما نوه بالنهج الذي اتخذته دولة قطر على صعيد حماية العمال وضمان صحتهم وسلامتهم.

وتابع يوسن قائلاً: «أظهرت عمليات التفتيش المشتركة لمواقع العمل مع اللجنة العليا للمشاريع والإرث الالتزام والنهج الجاد لهذه القضايا المهمة، والتصميم على العمل بثقة وحسن نية مع الاتحاد الدولي لعمال البناء والأخشاب».

جدير بالذكر أن الاتحاد الدولي للبناء والأخشاب (BWI) هو اتحاد نقابي دولي مقره سويسرا، يضم النقابات الحرة لعمال البناء والأخشاب وصنع مواد البناء والغابات والصناعات المرتبطة بها.;

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

One Comment

  1. Pingback: Qatar: Occupational Safety & Health Conference on April 28 | 28 April

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
X