Music😎 LifeStyle

Katara hosts ‘Friendship in Music’ concert

الصداقة تجسد رسائل عالمية بلغة موسيقية

DOHA: Hungarian and Polish musicians enthralled the audience at “Friendship in Music” concert held at Katara Drama Theatre recently.

The show was hosted by Katara Cultural Village in cooperation with the embassies of Hungary and Poland and was attended by diplomats and a large number of audience from the Hungarian and Polish communities in Qatar in addition to other expatriate communities.

Hungarian Ambassador to Qatar Fodor Barnabas said that the concert was held to mark the strong relations between the two nations.

“We have good historical relations with Poland and music is an international language to present this friendship so we called our concert Friendship in Music,” he said.

He explained that Hungary, Poland, Czech Republic and Slovakia are called the “V4” countries which is an alliance of the four Central European countries including in culture and arts.

“This year, Hungary serves as president to this alliance so we decided to organise this concert to celebrate that,” Barnabas added.

Two musicians from both countries performed many traditional and folk music, in addition to some contemporary pieces.

Hungarian composer, orchestrator, conductor and performer Peter Pejtsik performed interesting items for the audience along with famous Polish pianist Dawid Nowaczyk.

Barnabas said it was the first time for the Hungarian embassy to organise a cultural event in Qatar and he is looking forward for more, as he praised the efforts of Katara which made the concert possible.

استضافت (كتارا) حفلا موسيقيا مشتركا بعنوان “صداقة عبر الموسيقى” ، وذلك بالتعاون مع السفارة البولندية وسفارة هنغاريا.

حضر الحفل عدد من الدبلوماسيين على رأسهم سعادة السيد بارنباس فودور السفير الهنغاري لدى قطر وسعادة السيد كريستوف سوبروفيتش السفير البولندي والسيد أحمد عبد الرحمن السيد نائب المدير العام لشؤون العمليات في كتارا بالاضافة إلى العديد من أبناء الجاليتين في قطر، كما شهد الحفل حضورا بارزا من مختلف الجنسيات التي تعيش على أرض قطر للاستمتاع بالموسيقى التقليدية.

ويأتي الحفل الذي يقام احتفالا بالصداقة بين البلدين الذين تربطهما أواصر صداقة قوية وثقافة مشتركة بمثابة تتويج للعلاقات بين الشعبين المتقاربين.

يقول السفير الهنغاري إن هناك حلفا استراتيجيا وثقافيا بين دول وسط أوروبا ويشمل هذا الحلف سلوفاكيا وهنغاريا وبولندا وجمهورية التشيك، وتترأس الان جمهورية هنغاريا هذا الحلف لذلك نظمت هذه الأمسية الموسيقية احتفالا بتلك الصداقة العميقة التي تجمع الشعبين. ويضيف “تربطنا علاقات تاريخية مع هذا البلد فأردنا الاختلاط عبر الموسيقى التي تعتبر لغة عالمية للتواصل ولذلك أطلقنا على هذه الأمسية عنوان الصداقة عبر الموسيقى”. كما أثنى على جهود كتارا في احتضان التظاهرات الثقافية والاهتمام بالفعاليات الموسيقية. وقال إنها المرة الأولى التي تشارك بها سفارة بلاده في تنظيم حفل موسيقي في قطر ويتطلع لإقامة المزيد من هذا النوع من الفعاليات.

وقدم الموسيقار الهنغاري بيتر بيتسك عروضا موسيقية رائعة برفقة عازف البيانو البولندي ديفيد نوفاكسيك واللذان مزجا الموسيقى التقليدية للبلدين مع موسيقى عصرية بشكل فريد أمتع الحاضرين، وظهر ذلك من خلال تفاعل الجمهور مع المقطوعات الموسيقية المعروضة خلال الحفل. كما تضمن سردا للمراحل الثقافية التي مر بها البلدان وكيفية تطور الموسيقى الشعبية فيهما، كما أوصل رسائل عميقة بما أن الموسيقى لغة عالمية لا تحتاج للترجمة.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
X