🍕F&B🇶🇦 DOHA

QIFF offers food experiences from across the world
أشهر طهاة العالم يواصلون إبداعهم بمهرجان قطر الدولي للأغذية

QIFF offers food experiences from across the world

أشهر طهاة العالم يواصلون إبداعهم بمهرجان قطر الدولي للأغذية

An exchange of culinary insights and live cooking demonstration by internationally renowned chefs, as well as dazzling entertainment shows and fireworks display marked the opening of the ninth edition of Qatar International Food Festival (QIFF) on Thursday at the Hotel Park.

The opening salvo witnessed one of Hollywood’s favourite chefs, Wolfgang Puck, and Qatar’s very own Aisha al-Tamimi, discussing the popularity and uniqueness of the Arabic and Western cuisines, followed by US Iron Chef Masaharu Morimoto’s live demonstration at the QIFF Cooking Theatre stage.

“Qatar is now famous not only in oil and gas but also for the food,” Puck told al-Tamimi, who was sharing the positive response she received about Qatari food during her visit to Russia.

The 11-day culinary event, which will run until March 25, is also set to witness the US’ Christine Ha, Kuwait’s Sulaiman al-Qassar, Philippines’ Luis Rey ‘Nino’ Logarta , India’s Ranveer Barar, Lebanon’s Chef Ramzi, Turkey’s Murat Bozok and al-Tamimi, who are among the 14 internationally-renowned chefs sharing their special dishes at the QIFF Cooking Theatre from today.

Speaking at the opening ceremony on Thursday, Qatar Tourism Authority’s (QTA) festivals and tourism events director Mashal Shahbik said QIFF 2018 has become bigger and better, now occupying 80,000sqm of space with an increasing number of participants.

She noted that residents and visitors will have the chance to savour a wide range of dishes from different countries at the festival.

Shahbik thanked ambassadors of various embassies in Doha who are attending the festival “for laying the bridges between different cultures.”

“There is no doubt that once you try and taste one of the dishes from any of the countries participating you would feel the hospitality and the environment of that particular country,” she stressed.

Some 178 participants, a 36% increase compared to the previous edition, offer visitors with an array of international dishes at prices not exceeding QR40.

Nine embassies representing nine countries (Mexico, Ethiopia, India, Lebanon, the Philippines, South Africa, the US, Vietnam and Turkey) are taking part in this edition of QIFF, “offering festival-goers with food experiences from all corners of the world.”

“We are celebrating the success of this festival after nine years of development and growth,” Shahbik said, citing the significant contribution of private companies and Qatari entrepreneurs.

She also thanked various Qatari entrepreneurs who developed a number of projects in keeping with the strategy of QTA in attracting more foreign visitors from various parts of the world.

“Qatar welcomes the world through you,” Shahbik said. “We are one of the most open countries in the region welcoming citizens from 80 countries globally.”

She added that Qatar is now one of the most competitive countries in the region in terms of tourism.

يواصل مهرجان قطر الدولي للأغذية فعالياته وعروضه المتنوعة خلال أيام الأسبوع والتي تستمر حتى 25 مارس الجاري، وذلك عقب انطلاقته المميّزة التي تزامنت مع عطلة نهاية الأسبوع الماضي، حيث يقدم لعشاق الطعام في قطر أشهى الأطباق وأفضل التجارب في فن الطهي على أيدي كوكبة من أشهر وأمهر الطهاة حول العالم.

ويستهل الشيف التركي الشهير مراد بوزوك الأسبوع بتجاربه في فن الطهي غداً الأحد، حيث يقوم بإعداد وتحضير طبقاً مميزاً من اللحم في الساعة 6 مساء، قبل أن يعود مرة أخرى في 9 مساء. وفي يوم الاثنين، الذي يُخصص فيه مسرح الطهي لإعداد المعجنات والباستا، يصعد إلى المسرح الشيف الهندي الشهير ومقدم برامج الطهي التلفزيونية رانفير برار في الساعة 6 مساء. أما في يومي الثلاثاء والأربعاء، فسوف يكون رواد المهرجان على موعد مع الطاهيين الكويتيين الشهيرين فواز العميم وأسماء البحر اللذين سوف يقدمان أطباقهما الخاصة في الساعة 8 مساء والساعة 9 مساء. وختاماً للأسبوع، سوف يكون رواد المهرجان على موعد مع الظهور الأول لشيف المعجنات الشهيرة آنا أولسون ، على مسرح الطهي يوم الخميس في الساعة 10 مساء، في حين سيشهد يوم الجمعة مشاركة الشيف اللبناني الشهير رمزي في تمام الساعة 11 مساء. وتبدأ فعاليات المهرجان من الساعة 4 عصراً وحتى 12 ليلاً طوال أيام الأسبوع (السبت – الأربعاء) فيما تمتد حتى الساعة 1 بعد منتصف الليل في عطلات نهاية الأسبوع (الخميس والجمعة).

أما هؤلاء الذين يرغبون في ممارسة تمارين اللياقة البدنية وسط أجواء احتفالية مفعمة بالبهجة فيمكنهم الانضمام لفصول اللياقة البدنية الجماعية التي يقدمها المهرجان مجاناً كل يوم في الساعة 4:30 مساء والساعة 6:30 مساء، ثم مرة أخرى في الساعة 7 مساء، وذلك حتى يوم السبت 24 مارس في منطقة الأطعمة العضوية.

وقد علّقت ساره الكواري، مدير مشروع في الهيئة العامة للسياحة قائلة: “يحتفي مهرجان قطر الدولي للأغذية بالتنوع الثقافي الذي تتمتع به قطر. ويسعدنا مشاركة تلك الكوكبة من أشهر الطهاة حول العالم الذين يسلطون الضوء على العديد من أشهر المأكولات وفنون الطهي في جميع أنحاء العالم. ونحن ندعو الجميع للقدوم إلى المهرجان وتذوق أشهى الأطباق من الشرق ومن الغرب والاستمتاع بالعروض الترفيهية التي تحتضنها حديقة الفندق.”

وكانت فعاليات المهرجان قد انطلقت يوم الخميس الماضي بصحبة الشيف المفضّل لنجوم هوليود في الحفل السنوي لجوائز الأوسكار ولفغانغ باك، والشيف القطرية الشهيرة عائشة التميمي، حيث صعدا إلى مسرح الطهي واستعرضا تجاربهما في فن الطهي، والتي امتدت من الشرق إلى الغرب.

وقد قدم ولفغانغ باك أيضاً عرضاً حياً للطهي على مسرح الطهي حيث قام بإعداد طبق “الريزوتو بالمأكولات البحرية” وطبق “لحم الخروف الصيني”، ويُعتبر الطبقان من بين الأطباق المفضلة في قائمة مطعمه الموجود في فندق موندريان الدوحة والذي يحمل اسم CUT.

وقد علّق الشيف باك قائلاً: “إنني أحب القدوم إلى الدوحة لأنني أجد كثيرين هنا يُقدِّرون الطعام الرائع حق قدره. وما أدهشني حقاً هو ما تشهده قطر من تطورات متسارعة حيث أصبحت لديها منتجاتها المحلية الطازجة في منتجات الألبان والمنتجات الزراعية. ولذلك فأنا متحمس للغاية لاستخدام هذه المنتجات سواء كانت تُزرع أو تُصنّع.”

كما استعرض الشيف الحديدي الياباني مساهارو موريموتو مهاراته في تحضير سمكة تونا تم استيرادها من اليابان ويبلغ وزنها حوالي 80 كجم.

وعلق موريموتو قائلاً: “لقد كانت مفاجأة كبيرة وشرفاً عظيماً لي أن أكون هنا إلى جانب مَثَلي الأعلى الشيف ولفجانج باك في افتتاح أكبر مهرجان للطعام في البلاد.”

وقد قدم الشيف البالغ من العمر 62 عاماً درساً من دروس الطهي في مطعمه الذي يحمل اسمه في فندق موندريان الدوحة يوم السبت، مانحاً العديد من عشاق الطعام فرصة فريدة في خوض تجربة طهي مباشرة وحصرية.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags
Show More

Related Articles

One Comment

  1. سلام.وبسایت زیبایی دارید.واقعا ممنونم

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X